T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
GAZİANTEP / NİZİP - Bilal Saide Marufoğlu İlkokulu

ÇOCUKLARLA DOĞRU İLETİŞİM

 

ÇOCUKLARLA DOĞRU İLETİŞİM

 

Doğan Cüceloğlu, "İletişim bir canın başka bir cana dokunmasıdır." der. Bilinçli ya da bilinçsiz, istesek de istemesek de çocuğumuzla kurduğumuz iletişim biçimimizle onu şekillendirdiğimiz bir gerçektir. Sağlıklı bir iletişim ise "şu an-şimdi" için kurulur. Çocuğumuzun hangi duygu ve düşünce içinde olduğunu anlamak ,"şu an-şimdi" de olmak demektir. "Çocukla kurduğumuz iletişimde "Sorun kimin"," ben dili" ve "etkin dinleme" yöntemleri ile çocukla ailenin iletişim kurması ve onun üzerinde etkili olması sağlanacaktır.

 

Büyüklerin çocuklar üzerinde etkili olabilmeleri için geleneksel yöntemler yerine başka yöntemlere ve özel becerilere ihtiyaçları vardır. Ana baba, ne sert ne de yumuşak olmaya gerek duymadan, "kendisi gibi olarak", yani duygu ve düşüncelerini değiştirmeden, kendini olduğu gibi ifade ederek çocuğuyla iletişim kurabilir ve çocuğunun da "olmak istediği gibi" bir insan, aynı zamanda da atılgan bir birey olmasını sağlayabilir. Bu nokta da ana babaların desteğe ihtiyacı olacaktır. Ana babaların çocuklarının üzerinde etkili olabilmeleri için çocuklarla aralarında çok özel bir bağın kurulması gerekmektedir. Bu bağ "etkili iletişim"dir. Etkili iletişim yöntemini kullanması ile çocuğu değiştirmekten vazgeçip kendi davranışları üzerinde değişiklik yapmaları, ailenin çocuğun üzerindeki biçimsel etkisini azaltacaktır ve özde etkilerini artıracaktır.

 

Ayrıca çocukları etkileyen yöntemde çocuğa nedeni, niçini anlatmak, onu düşündürmek ve duygularını fark ettirmek adına aile çalışmalar yaptığında çocuğun doğru iletişim yollarını kullanmasında aile önemli bir adım atacaktır. Ödüllendiren cezalandıran, çocukları denetleyen geleneksel disiplin yerine, çocukları etkileyen demokratik yöntem ve bu yöntemin öğrenilebilir becerilerini kullanmak çocuk ile aile arasında iletişim için bir köprü kuracaktır. 

 

Çocuk yetiştirirken göz önünde bulundurulması gereken konulardan diğeri ise disiplindir. Burada sözü edilen disiplinin yüklem halidir. Çocuklarımızı eğitirken hangi yöntemi kullanacağız? Çocuğumuzu nasıl eğiteceğiz? Ödül-ceza vermeden bunu başarabilir miyiz? Bu sorulara yanıt aranmaktadır ve yanıtları önemlidir çünkü ödül ceza içeren eğitim sistemiyle çocukta dış disiplin; ödül ceza içermeyen "etkili iletişim becerileri" nin kullanıldığı bir sistemle çocukta iç disiplin gelişecektir. İç disiplini gelişen çocuklar ise, kimsenin haydi demesine gerek olmadan uygun davranışları gösterecektir. Annesinin ya da babasının çağırmasına gerek kalmadan masaya gelip yemeğini yiyecek ve uyarıya gerek kalmadan dersini çalışacaktır. 

 

Aileler çocukların kendiliğinden iç disiplin geliştirmeyeceğini bilirlerse çocuklarının iç disiplin geliştirmesi için belirli tutum ve davranış içinde olacaklardır.  Ayrıca ailelerin bilmesi ve uygulaması gereken bir konu ise çocuklarda sorumluluk duygusu, dürüstlük, hakkaniyet, saygı gibi soyut değerler ancak etkili iletişim yöntemi ile sağlanacaktır.

                                               

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 19.12.2019 - Güncelleme: 19.12.2019 09:13 - Görüntülenme: 467
  Beğen | 13  kişi beğendi